Jaarverslag 2019

Taakvelden

2.1 Verkeer en vervoer

Taakveld 2.1 Verkeer en vervoer

Portefeuillehouder:         J. van Hulsteijn
Beïnvloedbaarheid:         ❶❷❸

Wat wilden we bereiken?

  • Goed onderhouden wegen en pleinen.
  • Gennep is goed bereikbaar en verkeersveilig, met name ook op de N271 en de Zwarteweg.
  • De Maas is vanuit Gennep goed bereikbaar.

Wat zouden we er voor doen?

  • We blijven participeren in de verschillende hoogwaterveiligheidsgremia om ervoor te zorgen dat de noodzakelijk maatregelen geen nadelig effect hebben op de ruimtelijke kwaliteit maar juist vanuit toeristisch en recreatief perspectief meerwaarde bieden.
  • We verruimen de capaciteit op het beleidsveld Verkeer door het aanstellen van een extra beleidsadviseur.
  • We dragen actief bij aan de verkenning in het kader van het Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport (MIRT) van het Rijk naar de meest wenselijke variant voor de inrichting van de Lob van Gennep als retentiegebied en zijn daarbij alert op ‘meekoppelkansen’.
  • We dragen bij aan de voorbereidende werkzaamheden voor de herinrichting van de N271 en benutten hierbij de kans om Gennep met de Maas te verbinden.
  • We pakken de verkeerskundige knelpunten aan, de prioriteit voor deze aanpak wordt nog onderzocht. Knelpunten waaraan gedacht moet worden zijn overlast Zwarteweg en overlast vrachtverkeer Ottersum en Ven-Zelderheide (N291)
  • We verrichten zowel planmatige als – indien nodig – incidentele onderhoudswerkzaamheden uit aan wegen en bermen. In het buitengebied worden de bermen voorzien van grasbetontegels.
  • We gaan het Schuttersplein in Milsbeek opnieuw inrichten.
  • We vervangen 600 verlichtingsarmaturen door led-armaturen.
  • We stellen, in samenwerking met Trendsportal, een meerjarig uitvoeringsprogramma verkeer en mobiliteit op dat bijdraagt aan de realisatie van de doelstellingen.
  • We nemen deel aan een haalbaarheidsonderzoek voor verbreding van het fietspad over de Maasbrug.
  • We realiseren de fietstunnel (regenboogtunnel) nabij de rotonde Brabantweg / Weverstraat.
  • We gaan de Schaafsebosweg-Nieuw Erf opwaarderen en treffen rondom De Brem maatregelen voor de inrichting van een 60 km/uur-zone.
  • We richten de Margrietstraat en Roggestraat in als 30 km/uur-zone.
  • We treffen voorbereidingen voor de aanpak van het kruispunt Hoofdstraat / Hoogeveld te Heijen.

Wat hebben we gerealiseerd?

  • We hebben op ambtelijk en bestuurlijk niveau geparticipeerd in het Platform Maasvallei, als onderdeel van de Limburgse Maas. Onderdelen daarvan zijn onder meer gesprekken met de delfstoffensector en de ontwikkelingen in de Lob van Gennep. Verder is de samenwerking van de gemeenten in de Regio Noord-Limburg gecontinueerd en zijn wij betrokken bij de Vereniging van Nederlandse Riviergemeenten, de belangenbehartiger van de gemeenten aan de primaire rivieren.
  • In mei 2019 is een nieuwe beleidsadviseur Verkeer en Mobiliteit aangenomen om te ondersteunen bij de diverse verkeerskundige projecten.
  • In 2019 is de Onderzoeksfase van het MIRT-project Lob van Gennep afgerond en is een start gemaakt met de Verkenningsfase. In dat kader is een breed participatietraject opgezet om de samenleving te betrekken bij het project, informatie te verstrekken en naar alternatieven te zoeken. Meerdere informatiebijeenkomsten zijn georganiseerd. Ook zijn keukentafelgesprekken gehouden en inloopbijeenkomsten georganiseerd en is de gemeenteraad meerdere malen geïnformeerd. Daarnaast is ten behoeve van de noodzakelijke milieueffectrapportage (MER) in 2019 gestart met het opstellen van een Notitie Reikwijdte en Detailniveau, die in het eerste kwartaal van 2020 ter inzage wordt gelegd. Daarin worden de ingebrachte alternatieven beoordeeld aan de hand van de projectdoelstellingen: hoogwaterbescherming binnen de Lob van Gennep en stroomafwaarts en versterken ruimtelijke kwaliteit.
  • We hebben actief bijgedragen aan de voorbereiding van het onderhoud van de N271 bij Gennep. De provincie gaat geen reconstructie van de N271 meer uitvoeren. Wel zullen op ons verzoek enkele verkeersveiligheidsmaatregelen genomen worden .
  • We hebben diverse verkeersknelpunten geprioriteerd voor de komende jaren. Er is een start gemaakt met de voorbereiding van de Quick wins op de Zwarteweg en de doorsteek.
  • Op diverse locaties in de gemeente Gennep is planmatig onderhoud aan wegen en bermen uitgevoerd waaronder de Driekronenstraat, Horsestraat, Hondsiepsebaan, Aaldonksestraat, Baasestraat, Looiseweg, Ervesestraat, Veedijk, Siebengewaldseweg, Sprokkelveld, Vagevuurweg, Looiseweg en Hoogveld. Daarnaast zijn diverse incidentele onderhoudswerkzaamheden uitgevoerd aan wegen en bermen. Doordat we de afgelopen jaren veel onderhoud hebben uitgevoerd, is het achterstallig onderhoud weggewerkt. De weg inspectie die we in 2019 hebben uitgevoerd laat zien dat er geen achterstallig onderhoud meer is en dat we de komende jaren met de beschikbare middelen de wegen op het gewenste niveau kunnen houden.
  • Er is een inrichtingsontwerp opgesteld voor het Schuttersplein en besproken met de werkgroep. In 2020 wordt gelijktijdig ook de aanliggende Schoolstraat heringericht.   
  • Er is een start gemaakt met het vervangen van de verlichtingsarmaturen. Er zijn circa 200 nieuwe led-armaturen aangebracht in 2019. In 2020 worden in de verschillende kerkdorpen nog eens 400 armaturen vervangen.
  • We hebben in samenwerking met Trendsportal een meerjarig uitvoeringsprogramma verkeer en mobiliteit opgesteld. De lokale projecten zijn opgenomen in de meerjarenbegroting. Het eerste lokale project is al afgerond: de Wevertunnel. Ook is gewerkt aan regionale projecten zoals plattelandsdistributie. De prioritering voor regionale projecten moet nog verder uitgewerkt worden.
  • We hebben deelgenomen aan het haalbaarheidsonderzoek naar de verbreding van het fietspad over de Maasbrug. Dit onderzoek zit in de afrondende fase. Uitvoering van de verbreding ligt primair bij de provincies Limburg en Noord-Brabant. Het is aan ons als gemeente om samen met de gemeente Boxmeer de uitvoering op de agenda te krijgen, wanneer de provincies hier zelf geen werk van maken.
  • Er is een fietstunnel gerealiseerd nabij de rotonde Brabantweg/ Weverstraat. In het verlengde van dit werk hebben we ook de Weverstraat opnieuw ingericht.
  • We hebben de Schaafsebosweg-Nieuw Erf opgewaardeerd en rondom De Brem maatregelen voor de inrichting van een 60 km/uur-zone getroffen.
  • We hebben de Margrietstraat en Roggestraat als 30 km/uur-zone ingericht.
  • Er zijn 20 extra parkeervakken langs het Melkstraatje aangelegd.
  • De aanpak van het kruispunt Hoofdstraat - Hoogveld is onderdeel van de plannen voor het vergroten van de Haven Heijen. Er zijn meerdere varianten opgesteld, maar er is nog geen keuze gemaakt welke variant het moet worden.

Beleidsindicatoren

Omschrijving

W 2017

W 2018

W 2019

Aantal verkeersongevallen

108

75

73

Aantal gewonden bij verkeersongevallen

15

16

16

Aantal dodelijke verkeersongevallen

1

1

0

Ziekenhuisopname na verkeersongeval met een motorvoertuig

7

6

4

Verkeersongevallen met een gewonde fietser

1

4

6

ga terug