Jaarverslag 2019

Taakvelden

5.7-1 Openbaar groen, algemeen

Taakveld 5.7-1 Openbaar groen, algemeen

Portefeuillehouder:         R. Peperzak
Beïnvloedbaarheid:         ❶❷❸

Wat wilden we bereiken?

  • Het openbare groen is aantrekkelijk en er is geen sprake van achterstallig onderhoud.

Wat zouden we er voor doen?

  • We onderhouden het openbare groen.
  • We bestrijden plaagdieren in de openbare ruimte.
  • We optimaliseren het beheersysteem.
  • We houden de openbare ruimte schoon.
  • We nemen klachten en meldingen in behandeling.

Wat hebben we gerealiseerd?

  • Het openbaar groen is door Buitenwerk op het vastgelegde beeldkwaliteitsniveau onderhouden.
  • Afgelopen jaar hebben we de processierups (in gemeentebomen) bestreden en de resultaten geëvalueerd. De overlast was in heel Nederland heviger dan voorgaande jaren. Op initiatief van de gemeente is een informele werkgroep gestart (met ook burgers en andere terreinbeheerders) om informatie te delen en tot een nieuw plan van aanpak te komen voor 2020.
  • Aanpassingen in het  groenareaal zijn verwerkt in het beheersysteem. Verder hebben we het beheersysteem geoptimaliseerd zodat medewerkers sneller informatie kunnen opvragen en toevoegen. Burgers en bedrijven kunnen we hierdoor sneller en beter van de juiste informatie voorzien.
  • De openbare ruimte is door Buitenwerk op het vastgestelde beeldkwaliteitsniveau schoon gehouden. De kwaliteit van de openbare ruimte is vastgelegd in de meetlat integrale kwaliteit openbare ruimte. In de meetlat is aangegeven waar de gemeente welk kwaliteitsniveau wenst.
  • 2019 was een jaar van extreem weer (zware stormen, extreme droogte en hitte) dat er voor zorgde dat we te maken kregen met een extreem aantal nesten van processierupsen. In 2019 namen we circa 1.500 meldingen in behandeling, een groot deel van deze meldingen kon snel worden afgehandeld. Ondanks de extreme weersomstandigheden zijn de werkzaamheden goed en zonder bijzonderheden uitgevoerd.  Vanaf 1 januari 2020 gaan we gebruik maken van een nieuw meldingssysteem.  Dat moet er voor zorgen dat klachten en meldingen nog effectiever en klantvriendelijker worden afgehandeld. Ook het interne proces verloopt hierbij sneller. De melder krijgt sneller een bericht en kan de status van de melding online volgen, dit alles komt de klantvriendelijkheid ten goede.
ga terug