Jaarverslag 2019

Taakvelden

3.4 Toeristische en recreatieve voorzieningen

Taakveld 3.4 Toeristische en recreatieve voorzieningen

Portefeuillehouder:         J. van Hulsteijn en R. Peperzak (regiovisie BGMM)
Beïnvloedbaarheid:         ❶❷❸

Wat wilden we bereiken?

  • De unieke landschappelijke kwaliteiten van Gennep komen krachtiger tot uitdrukking.
  • Onderscheidend vermogen van Gennep trekt meer bezoekers.
  • Gennep staat op de kaart als gastronomische trekpleister.
  • Eigentijdse en effectieve promotie van evementen.
  • ‘Het verhaal van Gennep’ is het promotionele kader voor toerisme en de ambassadeurs dragen dat uit.
  • Gennep heeft een veelkleurig en uitgebreid palet aan overnachtingsmogelijkheden.
  • Vitale vrijetijdseconomie; Gennep is de regionale trekker.
  • Inwoners en ondernemers zijn de ambassadeurs van Gennep.
  • De fiets is een aantrekkelijk alternatief voor de auto.

Wat zouden we er voor doen?

  • We blijven participeren in de verschillende hoogwaterveiligheidsgremia om ervoor te zorgen dat de noodzakelijk maatregelen geen nadelig effect hebben op de ruimtelijke kwaliteit maar juist vanuit toeristisch en recreatief perspectief meerwaarde bieden.
  • We dragen actief bij aan de verkenning in het kader van het Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport (MIRT) van het Rijk naar de meest wenselijke variant voor de inrichting van de Lob van Gennep als retentiegebied en zijn daarbij alert op ‘meekoppelkansen’. Het cultuurhistorisch erfgoed dat zich in het waterbergend winterbed bevindt, is immers een onmisbare basis voor een vitale vrijetijdseconomie.
  • We maken een integraal plan voor de cultuurhistorische opwaardering van het historische centrum van Gennep.
  • We gaan actief ondernemers werven die actief zijn in de gastronomische sector. We gaan in het kader hiervan onderzoeken of ons planologisch instrumentarium verbeterd of geactualiseerd moet worden.
  • We gaan de website van de gemeente verrijken met toeristische informatie. Tevens gaan we bekijken op welke wijze we de inzet van social media kunnen optimaliseren.
  • We gaan samen met onze ondernemers kijken naar een effectieve wijze van vermarkting van Gennep en de regio.
  • We gaan een online evenementenkalender maken.
  • We gaan de bestaande evenementenborden vervangen door digitale borden.
  • We gaan verder met de uitvoering van het Programma Versterking Vrijetijdseconomie (het Routeboek) en staan open voor nieuwe ontwikkelingen op toeristisch-recreatief gebied. Dit doen we samen met ondernemers, verenigingen en stichtingen.
  • Wij verrijken het Programma Versterking Vrijetijdseconomie met ´het verhaal van Gennep´, van waaruit we inwoners en ondernemers enthousiasmeren over het toeristisch product Gennep en zij als ambassadeurs van Gennep het verhaal verder vertellen.
  • We stimuleren de vestiging van een nieuw hotel.
  • We zoeken nadrukkelijk de samenwerking met onze buur- en regiogemeenten op.
  • Samen met de gemeenten Mook en Middelaar en Bergen intensiveren we de samenwerking met onze buurgemeenten aan de andere zijde van de landsgrens (onder andere in euregionaal verband) en realiseren samen aanvullende grensoverschrijdende toeristisch-recreatieve verbindingen.
  • We ontwikkelen een innovatief communicatie- en activiteitenplan.
  • We gaan er voor zorgen dat structureel overleg ontstaat tussen ondernemers in de toeristisch-recreatieve sector onderling en de gemeente.
  • We gaan verder met de versterking van onze fiets- en wandelinfrastructuur en benutten de kansen die uit gebiedsontwikkelingen voortkomen. We hebben hierbij speciaal aandacht voor de doelgroepen mountainbikers en ruiters.
  • We werken in het kader van Dynamic Borders samen met belanghebbende partijen en voeren samen de programmalijnen Agrifood en Stagebureau uit.

Wat hebben we gerealiseerd?

  • We zijn betrokken bij de overleggen van verschillende hoogwaterveiligheids gremia, waarbij we toeristisch recreatieve meerwaarde bij de noodzakelijk te nemen maatregelen waarborgen. (lopende) Initiatieven op het gebied van toerisme, cultuurhistorie en aanverwante zaken, worden meegenomen in deze verschillende overleggen om zo werk met werk te maken (zie ook taakveld 2.1 bij programma Openbare ruimte).
  • We zijn actief betrokken bij de verkenningsfase van de Lob van Gennep. Op het moment dat een definitieve keuze voor een variant is gemaakt, komt de meerwaarde voor de vrijetijdseconomie in beeld (zie ook taakveld 2.1 bij programma Openbare ruimte).
  • Er zijn gesprekken geweest met partijen om te komen tot een plan voor het aanlichten van monumentale panden. We kiezen ervoor dit mee te nemen in het nieuwe reguliere verlichtingsplan. Verder zijn we aangesloten bij de herinrichting van de Pottenhoek, waarbij we het monumentale karakter van het gebied willen waarborgen. Ook zijn er inventariserende gesprekken geweest met een partij om te komen tot een plan voor vervanging van de toeristische bewegwijzering, onder andere in de historische kern. Daarnaast wordt in de centrumvisie, onder andere via de inzet van een architect, een opwaardering van de cultuurhistorische kern gewaarborgd. Ook zijn we lid geworden van de Vereniging Nederlandse Vestingsteden, wat ons kennis oplevert op dit vlak en waardoor we mee worden genomen in de promotie en campagnes.
  • We zijn actief betrokken bij de nieuwe centrumvisie. Met de centrummanager hopen we een slag te slaan in het werven van nieuwe ondernemers. Via onze nieuwe toeristische website en andere promotionele activiteiten dragen we bij aan de vitaliteit van de ondernemers die we al in huis hebben. Daarnaast is met betrekking tot het project de Genneper Molen actief gezocht naar een invulling door horeca ondernemers.
  • De nieuwe toeristische website Visit Gennep is gelanceerd. Evenementen, lokale ondernemers, bezienswaardigheden en musea vinden hier hun plek. Met de website voorzien we de bezoekers en inwoners van Gennep van complete informatie op eigentijdse, visueel aantrekkelijke wijze. De nieuwe website is volledig in de nieuwe toeristische huisstijl opgesteld en voorzien van het nieuwe toeristische logo. Deze huisstijl gebruiken we voor alle toeristische uitingen in de gemeente.
  • Ondernemers zijn betrokken bij de nieuwe lokale toeristische website. Daarnaast is regionaal een knoop doorgehakt over de nieuwe vorm van regionale promotie. De invulling hiervan is vanuit de ondernemers gekomen. De opvolger van Liefde voor Limburg, Visit Noord-Limburg, is eind 2019 gelanceerd.  
  • De online evenementenkalender is onderdeel van de nieuwe lokale toeristische website. Initiatiefnemers kunnen hier zelf evenementen op aanmelden. Ook evenementen uit de aangrenzende regio’s worden hier vermeld.
  • Voor nieuwe (digitale) manieren van aankondigingen zijn we in zee gegaan met Jordans Sign & Promotion uit Boxmeer. De evenementenborden (sandwichborden/driehoeksborden) zijn vervangen door moderne, strakke posterboxen. De stroeve start heeft er voor gezorgd dat we het beleid hebben aangescherpt, waarbij we de wensen van de gebruikers nog meer ter harte hebben genomen. Stichtingen en verenigingen die gebruik willen maken van de posterboxen hoeven geen huurkosten te betalen. Ook worden er LED zuilen geplaatst in 2020 die de metalen frames langs de verschillende invalswegen vervangen. Op deze manier kunnen meerdere gebruikers tegelijk aankondigingen doen.
  • In het routeboek wordt onderscheid gemaakt in vijf programmalijnen:
  1. Natuur en landschap

Binnen de programmalijn natuur en landschap is onder andere ingezet op het onderzoek naar versterking van de Maasheggen, samen met de gemeente Bergen. Dit onderzoek is afgerond en geeft de nodige inzichten over de staat van de heggen, aanbevelingen en de bijbehorende kosten. Verder zijn we met verschillende partijen, zoals het Waterschap, Staatsbosbeheer en Natuurmonumenten, voortdurend in gesprek om zogenaamde meekoppelkansen te kunnen realiseren op het moment dat er ingrepen gedaan (moeten) worden in het landschap. Een voorbeeld hiervan is het gebied Koningsven – De Diepen, waar we ons inspannen om ervoor te zorgen dat het unieke natuurgebied wat gaat ontstaan, op een bijzondere manier beleefd kan worden.

  1. Cultuurhistorie

We zijn verder gegaan met de plannen rondom de consolidatie en het beleefbaar maken van het Genneper Huys. Er is een ervaren externe archeologe betrokken om ons bij dit complexe project te ondersteunen. Er heeft een inspirerend werkatelier plaatsgevonden met alle belanghebbende partijen, waar het belang van de consolidatie en de mogelijkheden voor het beleefbaar maken van het Genneper Huys zijn onderstreept. We zijn in overleg met de Rijksdienst voor Cultureel Erfgoed en Staatsbosbeheer om deze plannen te concretiseren. Het project maakt onderdeel uit van de Samenwerkingsagenda met de provincie die we in het kader van het Statenvoorstel met de provincie Limburg opstellen. Verder zijn alle informatiepanelen in de gemeente geïnventariseerd en is bepaald welke panelen moeten worden vervangen en geactualiseerd. De eerste panelen zijn vervangen, de rest volgt in 2020 en 2021. Daarnaast is het eerste kinderboek, in de reeks over de geschiedenis van Gennep, uitgebracht met als onderwerp Norbert van Gennep. Tot slot is het provinciale initiatief van de ArcheoRoute uitgewerkt wat heeft geleid tot zes ‘Archeospots’ verspreid over de gemeente.

  1. Verblijfsrecreatie

Regionaal maken we onderdeel uit van het project Vitalisering Verblijfsrecreatie. De vitaliteitsmanager heeft alle campings en vakantieparken geinventariseerd en benaderd, om vervolgens met een scan te bepalen hoe vitaal de parken zijn. Ongeveer 30 parken in de regio zijn vervolgens meegenomen in het traject en worden verder geholpen. Hier maken ook meerdere Gennepse ondernemers gebruik van. Daarnaast is de kennis van de vitaliteitsmanager ingezet bij nieuwe initiatieven zoals op de Rhulenhof. We staan als gemeente open voor nieuwe en vernieuwende ontwikkelingen op het gebied van verblijfsrecreatie en denken mee met de initiatiefnemers.

  1. Dagrecreatie

Op het gebied van dagrecreatie hebben we onder andere bijgedragen aan de totstandkoming van een natuurspeeltuin bij De Diepen en hebben we ons bereid getoond mee te willen werken aan initiatieven in deze richting van andere ondernemers. Zo zijn we ook met de gemeente Boxmeer en de eigenaar van restaurant het Veerhuis in gesprek om de mogelijkheden voor een (toeristische) veerverbinding te onderzoeken. In het kader van het opwaarderen van wandel- en fietspaden zijn onder andere, samen met Staatsbosbeheer, de veeroosters in het pad naar het Genneper Huys rolstoeltoegankelijk gemaakt.

  1. Marketing en promotie

Regionaal is een nieuwe vorm van promotie ontwikkeld samen met ondernemers. Lokaal willen we met de nieuwe toeristische huisstijl en website een slag slaan op dit gebied.

  • We hebben met de raad een bijeenkomst gehad om nader duiding te geven aan wat ‘het verhaal van Gennep´ zou moeten/kunnen zijn. Mede op basis van de input van deze bijeenkomst werken we het concept verder uit. Overigens wordt het verhaal van Gennep bijvoorbeeld al verteld via onze toeristische website en via de menukaarten die voor elke horecaonderneming in de gemeente zijn en worden ontwikkeld.
  • Tot nu toe hebben summier contacten met mogelijke partijen niet geleid tot de vestiging van een nieuw hotel. De centrummanager die medio januari 2020 is gestart, gaat nog een poging wagen.  
  • We zijn in verschillende samenwerkingsverbanden structureel in overleg met onze buur- en regiogemeenten, bijvoorbeeld Dynamic Borders en Regiovisie Bergen, Gennep, Mook & Middelaar
  • Vanuit het project Dynamic Borders zijn 10 grensoverschrijdende thematische wandel- en fietsroutes gerealiseerd. De routes zijn geënt op het knooppuntensysteem. Op deze manier worden het Land van Cuijk, de Maasduinen en Kreis Kleve toeristisch-recreatief met elkaar verbonden.
  • De nieuwe toeristische huisstijl is ontwikkeld en zal voortaan mee worden genomen in alle communicatie in de gemeente op toeristisch vlak. De huisstijl is zo ontwikkeld dat ondernemers er op een eigen manier gebruik van kunnen maken. Daarnaast is de invalshoek van de toeristische website vanuit het perspectief van de ondernemer en bezoeker geschreven en dus gericht op beleving. Dit vormt het innovatieve karakter.    
  • Regionaal is sprake van structureel overleg met ondernemers (Team Noord) over de uitvoering van (regionale) projecten.
  • Het Routebureau Midden- en Noord-Limburg is begonnen met de aanleg van het nieuwe ruiter- en menroutenetwerk. Dit netwerk wordt in het voorjaar van 2020 geopend. Het netwerk is tot stand gekomen door de input van vele belanghebbenden, waaronder de KNHS, ruiters en menners en terreineigenaren. Daarnaast zijn de plannen voor een pad langs de Maas, tussen het Genneper Huys en de Loswal, uitgewerkt en wordt hier begin 2020 uitvoering aan gegeven.
  • In het kader van het project Dynamic Borders is verder gegaan met het koppelen van studenten in het grensgebied met bedrijven voor grensoverschrijdende stages. Daarnaast zijn meerdere bijeenkomsten georganiseerd voor agrariërs in de regio over hoe om wordt gegaan met bepaalde zaken aan de verschillende zijden van de grens.
ga terug