Jaarverslag 2019

Taakvelden

4.3 Onderwijsbeleid en leerlingenzaken

Taakveld 4.3 Onderwijsbeleid en leerlingenzaken

Portefeuillehouder:          P. Lucassen
Beïnvloedbaarheid:         ❷❸

Wat wilden we bereiken?

  • Alle kinderen in de gemeente Gennep halen het beste uit zichzelf door gebruik te maken van de aanwezige onderwijsvoorzieningen. Leerlingen kunnen hun eigen talenten en vaardigheden zo volledig mogelijk ontplooien.
  • Alle leerplichtige en kwalificatieplichtige kinderen in de gemeente volgen onderwijs passend bij hun mogelijkheden.
  • Er zijn meer mogelijkheden om de Duitse taal te leren.
  • Zorgvragen worden voorkomen door effectieve vroegsignalering.

Wat zouden we er voor doen?

  • We ondersteunen scholen bij hun streven goed onderwijs te verzorgen. Het Elzendaalcollege ondersteunen we bij het streven een excellente school te blijven.
  • We gaan in gesprek met het Elzendaalcollege en de bibliotheek om te zorgen dat er (meer) buurtaalonderwijs in de gemeente gegeven en genoten wordt.
  • We investeren in preventie en ontwikkelen van programma’s die bijdragen aan het vroegtijdig in beeld krijgen van zorgvragen van/voor kinderen en volwassenen.
  • We bieden alle basisscholen een vakleerkracht Bewegingsonderwijs aan.
  • We geven uitvoering aan het beleid Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) en de regeling Sociaal Maatschappelijke Indicatie (SMI).
  • We organiseren Casusoverleg waarin ontwikkelachterstanden bij kinderen van 0 tot 4 jaar in een vroeg stadium worden gesignaleerd en aangepakt.
  • We volgen de ontwikkelingen van de Wet Passend Onderwijs en monitoren de invloed hiervan op ons leerlingenvervoer.
  • We geven uitvoering aan de verordening leerlingenvervoer voor het wettelijk vereiste minimum.
  • We handhaven op het nakomen van de leerplicht, en er wordt preventief gehandeld om verzuim en voortijdig schooluitval te voorkomen.

Wat hebben we gerealiseerd?

  • In het LEWA (Lokaal Educatief Welzijns-overleg) hebben we samen met zowel het primair als het voortgezet onderwijs afspraken gemaakt over de ondersteuning van leerlingen met achterstanden op het gebied van taal- en gedragsproblematieken.
  • Er is overleg geweest met het Elzendaalcollege over het aanbieden van Duitstalig onderwijs in de eerste leerjaren. Het Elzendaalcollege heeft aangegeven hier geen ruimte voor te willen maken in het curriculum, ook omdat de vraag vanuit ouders en leerlingen ontbreekt.
  • We hebben diverse overleggen en activiteiten georganiseerd op het gebied van vroegsignalering en preventie. Enkele voorbeelden hiervan zijn:
    • Zorg Advies Team (ZAT) 0-4, een signaleringsoverleg waar vragen rond de ontwikkeling van jonge kinderen worden besproken;
    • Voorlichting aan groep 7 en 8 en brugklassers over onder meer alcohol en drugs en sociale media;
    • Groepstrainingen op het gebied van persoonlijkheidsontwikkeling, faalangst en de overgang van groep 8 naar de brugklas;
    • Wekelijkse open-inloopavond door jongerenwerk in de Megafoon: naast een gezellige avond kunnen jongeren hier ook terecht met vragen over opgroeien, drugs en onderwijs.
  • Aan alle basisscholen is het aanbod gedaan voor cofinanciering van een vakleerkracht Bewegingsonderwijs. Momenteel maken hier 5 scholen gebruik van.    
  • Er is uitvoering geven aan de regeling VVE en SMI. We zien een toename van het aantal ouders dat gebruik maakt van de regeling SMI.
  • Het leerlingenvervoer is conform verordening uitgevoerd. Het aantal te vervoeren leerlingen blijft stabiel rond de 55 personen.
  • De leerplichtwet is uitgevoerd.

Beleidsindicatoren

Omschrijving

W 2017

W 2018

B 2019

W 2019

Absoluut verzuim *

0

0

1

2

Relatief verzuim **

43

29

28

25

Vroegtijdig schoolverlaters zonder startkwalificatie

17

nnb

15

14

Uitgegaan is van de leerplichtige leerlingen en kwalificatieplichtigen behalve de kwalificatieplichtigen op het MBO. Deze worden begeleid door de medewerkers van de Regionale Meld- en Coördinatiefunctie Venray.
*Absoluut verzuim: er is sprake van absoluut verzuim als een leerplichtige jongere niet op een school staat ingeschreven. In dit overzicht gaat het om twee MBO-leerlingen.
**Relatief verzuim: leerplichtige staat wel op een school ingeschreven, maar hij/zij verzuimt zonder geldige reden les- of praktijktijd.

ga terug