Jaarverslag 2019

Algemeen

Analyse van het resultaat

Hogere inkomsten:

Leges bestemmingsplannen € 20.000
Hogere legesopbrengst door groter aantal uitgebreide buitenplanse ontwikkelingen.

Doorberekening uren grondexploitaties € 15.000
Voor het plan Gennepermolen zijn meer uren besteed, voor het onderzoek van het haalbaarheidsplan van de beoogde ontwikkelaar.

Leges reisdocumenten € 17.000
We hebben veel meer aanvragen voor reisdocumenten gekregen dan begroot. Een steekproef heeft uitgewezen dat veel burgers naast een identiteitskaart ook een paspoort hebben aangevraagd. Ook zijn nieuwe documenten aangevraagd voor al jaren eerder verlopen documenten.

Verkoop gronden € 94.000
Na de 2e trimesterrapportage zijn nog diverse restpercelen verkocht.

Bestemmingsreserve gemeentekantoor € 50.000
In de besluitvorming over de budgetten voor de verbouw is besloten deze bestemmingsreserve vrij te laten vallen. In de jaarrekening 2018 is, ten onrechte, nog aanvullend € 50.000 toegevoegd aan de reserve. Dit bedrag valt nu weer vrij.

Incidentele baten € 64.000
We hebben van E-Fiber, naast de voorfinanciering van de vraagbundelingscampagne glasvezel, een vergoeding voor in voorgaande jaren gemaakte kosten ontvangen. De vergoeding voor deze kosten is een incidenteel voordeel van € 30.000.
Voor het verlenen van startersleningen hebben wij € 450.000 verstrekt aan SVn, die de uitvoering doet. Over de verstrekte leningen wordt rente ontvangen die, na aftrek van de kosten van SVn, weer ingezet wordt voor nieuwe leningen. Over de afgelopen jaren is dit een bedrag van € 34.000. Onze vordering is met dit bedrag verhoogd.

Vrijval voorziening dubieuze debiteuren belastingen € 25.000
Jaarlijks wordt bekeken welke belasting vorderingen (on)inbaar zijn. Voor de oninbaar ingeschatte vorderingen wordt een voorziening getroffen. Op basis van deze nieuwe beoordeling blijkt het aantal oninbare bedragen lager dan verwacht, waardoor de voorziening deels kan vrijvallen.

Algemene uitkering uit het gemeentefonds € 82.000
In de begroting wordt de algemene uitkering geraamd op basis van de verwachte aantallen bij de diverse maatstaven. Dit wijkt af van de werkelijke aantallen. In de loop van het komende boekjaar worden de aantallen definitief en wordt de algemene uitkering definitief vastgesteld.

Lagere lasten:

Integrale veiligheid € 16.000
Bijdrage Zorg en Veiligheid Huis (ZVH) is bijna gehalveerd omdat het ZVH het afgelopen jaar niet optimaal heeft gefunctioneerd. Voor 2020 is een kwartiermaker aangesteld voor het opnieuw opzetten van het ZVH.

Pottenhoek voorbereidingskosten € 22.000
Verkeersonderzoeken zijn afgerond. Voor de uitvoering is voldoende budget beschikbaar.

Werkbudget economisch beleid € 32.000
Subsidie is ontvangen voor de transformatie van het kernwinkelgebied. Hierdoor is een meevaller ontstaan in het werkbudget.

Evenementen € 12.000
Lagere kosten stroomverbruik evenementenkasten en lagere uitgaven doortocht 4-daagse.

Toeristische promotie € 20.000
Niet het gehele gereserveerde bedrag voor uitvoering van het actieprogramma is uitgegeven, mede vanwege het feit dat er geen grote projecten zijn gerealiseerd afgelopen jaar. De kosten betreffen vooral voornamelijk proces- en opstartkosten.

Onderwijshuisvesting € 16.000
Lagere kosten huur gymzalen en eigen risico schadevergoedingen.

Binnensportaccommodaties € 68.000
Ontvangen rijksbijdrage voor compensatie wegvallen BTW aftrek kosten sportbeoefening en accommodaties.

Kunst € 12.000
Minder subsidies verstrekt aan kunstprojecten.

Particuliere monumenten € 12.000
Weinig aanvragen voor subsidie ontvangen.

WMO € 83.000
In de begroting was rekening gehouden met:
-  studiekosten in het kader van het jaarlijks certificeren van de medewerkers. Dit budget is niet volledig nodig gebleken. Het budget voor 2020 is hier al op aangepast.
- kosten voor aanschaf van een regiesysteem. Alle mogelijkheden zijn onderzocht en uiteindelijk is de keuze gemaakt om geen  apart regiesysteem aan te schaffen. Het huidige zaaksysteem Djuma wordt hier nu voor ingezet.
-  extra inhuur in het kader van stringentere taal-eis. Dit budget is niet volledig nodig gebleken.
- kosten voor aanpak verwarde personen. Er is voorrang gegeven aan de regionale samenwerking, waarbij de lokale implementatie is vertraagd.
- budget voor wijken en kernen, onderdeel huiskamers. Doordat nog niet alle huiskamers zijn gerealiseerd is het budget niet volledig ingezet.

Algemene bijstand € 443.000
Gennep heeft met succes extra ingezet op bemiddeling werkzoekenden naar werk, met name bij de moeilijke doelgroepen: statushouders en langdurig werklozen. Het resultaat daarvan heeft zich ook in de laatste maanden sterker doorgezet dan oorspronkelijk ingeschat. Daarnaast is een hoger bedrag teruggevorderd.
We hadden verwacht dat de rijksbijdrage zou worden verlaagd i.v.m. teruglopende uitkeringsaantallen. Het landelijke (macro-) budget is echter minder sterk gedaald dan wij hadden ingeschat. De landelijke daling is hierdoor minder dan de kostendaling in Gennep en dit leidt ook tot een voordeel.

Bijstand Zelfstandigen € 151.000
Het bedrag aan uitkeringen is iets lager. De rijksbijdrage is hoger door verrekening van de afboeking van verleende kredieten.
Door de afboekingen is de voorziening voor dubieuze debiteuren sociale zaken verlaagd, vrijval € 105.000.

Inkomensvoorziening Oudere Arbeidsongeschikte gewezen Zelfstandigen (IOAZ) € 16.000
Er was één uitkering minder aan een gewezen zelfstandige.

Minimabeleid € 38.000
Om technische redenen is het niet gelukt de vergoedingsregeling voor kwijtschelding eigen bijdrage WMO in 2019 bij het CAK in te voeren. Voor 2020 is dit wel geregeld en loopt dit inmiddels. Het kan niet meer met terugwerkende kracht over 2019 worden toegepast.

WSW € 198.000
De gemeentelijke bijdrage van Intos / IWGM voor het Gennepse aandeel is op basis van de concept jaarrekening € 644.000 en daarmee lager dan begroot. Er zijn maatregelen genomen tot verbetering van de bedrijfsvoering en het resultaat.

Participatiebudget, onderdeel arbeidsmatige dagbesteding € 95.000
Arbeidsmatige dagbesteding wordt naar behoefte ingezet als voortraject voor re-integratie bij inwoners die nog niet toe zijn aan betaald werk. De toeleiding naar betaald werk verliep vlotter dan verwacht en er is daardoor iets minder ingezet op arbeidsmatige dagbesteding dan begroot.
Ondersteuning is aangeboden aan de scholen die evenwel hebben aangegeven dat zij binnen het curriculum geen ruimte zien om van het aanbod gebruik te maken. Ook in de naschoolse opvang is hiervoor geen behoefte gebleken.

WMO woningaanpassingen € 13.000
Minder (grote) aanvragen.

Vergunning Toezicht en Handhaving basistaken RUD € 61.000
Door personele onderbezetting bij de RUD is het begrote uitvoeringsprogramma voor 85% gerealiseerd. De werkelijke kosten vallen daardoor lager uit.

Bouw en woningtoezicht € 19.000
De in de trimesterrapportage verstrekte  € 50.000 voor extra inhuur is niet volledig ingezet. Oorzaak ligt in de krappe arbeidsmarkt. De gevraagde 16 uur is slechts voor 50% ingevuld.

Rekenkamer € 17.000
Door het zoeken naar een regionale oplossing voor de rekenkamerfunctie is door de relatief lange openstelling van de vacatureruimte van twee commissieleden ruimte ontstaan. In het 4e kwartaal was de commissie pas weer voltallig bemenst. Dit is de reden dat er uiteindelijk in 2019 geen onderzoek meer gedaan of gestart is.

Beheer basisregistraties € 16.000
In 2019 zijn verplichtingen aangegaan met betrekking tot mutatiesignalering. Door het uitlopen van het project "waarderen op gebruiksoppervlakte", vanwege wisseling in de projectleiding bij BsGW, zijn de kosten in 2019 nog beperkt geweest.

Automatisering € 94.000
Werkzaamheden met betrekking tot procesoptimalisatie en informatiebeleid zijn in 2019 wel gestart  maar deze lopen door in 2020. Voor de kosten van een nieuwe internetlijn is het budget verhoogd, alsmede voor de structurele kosten. De verhoging blijkt achteraf niet nodig te zijn.
Een extra budget voor Document creatie zaaksysteem is in 2019 niet ingezet. De activiteit wordt in 2020 opgepakt.
Door een vertraging in de landelijke aanbesteding van GGI veilig en door een kwalitatief capaciteitsprobleem zijn werkzaamheden in 2019 opgestart, maar moeten in 2020 nog worden afgerond.

OZB uitvoering € 52.000
Het voordeel wordt veroorzaakt door de beperkte beleidswijzigingen in de verordeningen in 2019
en doordat meer kosten al in het standaardbedrag van BsGW zijn opgenomen (zoals proceskosten, loonstijging) en de kosten voor landelijke digitale voorzieningen zijn op een andere wijze verrekend.

Diverse budgetten € 20.000
Betreft lagere uitgaven op veel budgetten door het bewust omgaan met de middelen door de budgethouders.

Hogere lasten:

Gladheidsbestrijding en calamiteiten € 13.000
Doordat de temperatuur vaak net boven of onder het vriespunt lag hebben we vaker moeten strooien begin 2019. Ondanks de zachte winter ontstond daardoor toch een behoorlijke overschrijding.

Onderhoud openbaar groen € 37.000
De hogere lasten komen voort uit meerwerk onderhoud en borstelen 2018 door Buitenwerk. Is vorig jaar niet meegenomen als nog te betalen. Daarnaast hogere stortkosten groenafval.

Maatwerkdienstverlening 18+ € 59.000
Binnen deze post vallen de kosten voor begeleiding individueel en dagbesteding, inclusief de kosten voor vervoer.
We zien over de gehele linie een stijging. Zowel het aantal indicaties en de omvang van de indicaties.
Ook hebben steeds meer cliënten hebben een combinatie van begeleiding  individueel en dagbesteding voor de overige dagen.
Daar komt bij de uurtarieven voor begeleiding individueel het afgelopen jaar met ruim € 10 per uur zijn gestegen.
 In deze ontwikkeling zien we duidelijk het Rijksbeleid terug waarin mensen pas in de laatste 6 maanden van hun leven naar een verpleegtehuis gaan
en dus de laatste jaren van hun leven een fors beroep doen op de Wmo. Daar komt bij dat de toegang tot de WLZ steeds lastiger wordt en het tevens zo is dat de eigen bijdrage in de WLZ hoger is en de indicaties vaak lager. Inwoners zijn dus ook niet snel genegen om een WLZ aanvraag in te dienen.

Raad € 22.000
Hogere  lasten vergoedingen raadsleden en extra kosten juridische ondersteuning en receptie afscheid van de burgemeester.

College van BenW € 26.000
De overschrijding wordt veroorzaakt door het vertrek van de burgemeester en daarmee de aanstelling van een interim burgemeester.

Dotatie voorzieningen wethouders € 562.000
Door verlaging van de rekenrente voor de berekening van pensioenverplichtingen van de wethouders en is een extra dotatie nodig.

Onderhoud gebouwen € 24.000
Een correctie is gemaakt voor de kosten van het onderhoud van onze gebouwen. Het jaarlijks onderhoud wordt niet meer ten laste van de voorziening groot onderhoud betaald maar via de exploitatie. Hier staat een lagere dotatie aan de voorziening tegenover. Deze omzetting leidt In 2019 tot eenmalig hogere kosten die op deze post zijn verantwoord.

Dotatie voorziening personeel € 118.000
De gemeente is eigen risicodrager voor de Werkloosheidswet (WW). Op basis van de actuele verplichtingen per 31 december is een aanvullende dotatie aan de voorziening nodig.

Lagere inkomsten:

Leges rijbewijzen € 10.000
Het aantal te verwachten (en dus begrote) aanvragen wordt gebaseerd op aangeleverde cijfers van de RDW. Een verklaring voor de daling is moeilijk te geven. Wellicht zijn daling van aantal inwoners, vergrijzing en de problemen bij het CBR met de gezondheidsverklaringen hier mede oorzaak voor.

Doorberekening rente € 21.000
Over de boekwaarde van de investeringen bereken we 2% rente, de omslagrente. Door de lagere boekwaarde is de toegerekende rente over de diverse taakvelden lager.

Van trimesterrapportage naar jaarrekening

In de 2e trimesterrapportage 2019 was een negatief saldo geprognotiseerd van € 374.000. We sluiten het boekjaar jaar af met een positief saldo van € 842.000, een verschil van € 1.216.000.
Belangrijke afwijkingen zijn de lagere lasten inkomensregelingen, WSW en participatie, WMO en jeugdzorg. Totaal van deze posten is € 1.114.000. Voor de overige budgetten is € 594.000 minder uitgegeven dan beschikbaar. Hogere inkomsten € 367.000. De hogere lasten bestaan voornamelijk uit de extra dotatie aan de voorziening pensioenen wethouders, € 562.000 en de voorziening personeel € 118.000.  

Het hogere saldo is zoals uit bovenstaande toelichtingen blijkt duidelijk verklaarbaar.

In absolute zin zijn de afwijkingen: