Jaarverslag 2019

Taakvelden

0.4 Dienstverlening / KCC

Taakveld 0.4 Dienstverlening / KCC

Portefeuillehouder:         J. van Hulsteijn
Beïnvloedbaarheid:         ❶❷❸

Wat wilden we bereiken?

  • Goede dienstverlening op maat, met aandacht voor zwakkeren.
  • Proactieve meedenkende gemeente.
  • Klanten kunnen zowel digitaal als via persoonlijk contact gebruik maken van onze dienstverlening.
  • Optimale digitale dienstverlening, in aansluiting op Digitale Agenda 2020.
  • Klanten hebben inzicht in de voortgang van de behandeling van hun zaken.

Wat zouden we er voor doen?

  • We informeren inwoners en ondernemers actief en frequent over de manier waarop zij op basis van hun eigen behoefte, al dan niet op afspraak en al dan niet fysiek, gebruik kunnen maken van onze dienstverlening.
  • We gaan meer op locatie werken.
  • We gaan via een tevredenheidsonderzoek achterhalen wat de bevindingen en wensen van onze klanten zijn en benutten die informatie voor continue verbetering van onze dienstverlening.
  • We gaan het proces rondom evenementenvergunningen vergemakkelijken.
  • We gaan in samenwerking met andere overheden en de RUD het proces van vergunningverlening verder digitaliseren.
  • We koppelen en integreren de diverse administratieve systemen.
  • We zetten de mogelijkheden van Mijn Overheid in en passen onze werkprocessen hierop aan.
  • We optimaliseren de telefonische dienstverlening.
  • We bieden ondernemers dienstverlening via het Bedrijvenloket+.
  • We gaan door met de implementatie van de ambities die de gezamenlijke overheden hebben geformuleerd op het gebied van de Digitale Agenda 2020.

Wat hebben we gerealiseerd?

  • We informeren over onze diensten tijdens contactmomenten met inwoners en ondernemers en via de website en andere communicatiekanalen. Dit is een continu proces.
  • In 2019 zijn we gestart met het thuis bezorgen van reisdocumenten. Hierover hebben we onze inwoners actief geïnformeerd.
  • We hebben, vooral binnen het Sociaal Domein, meer gewerkt op locatie, bijvoorbeeld in de 'huiskamers' en het Ideeënhuis en tijdens spreekuren op scholen.
  • In verschillende trajecten hebben wij onze inwoners, ondernemers en andere partners gevraagd naar hun wensen en behoeften in uitvoering en dienstverlening. Bijvoorbeeld bij het KEC, de Omgevingsvisie en in het traject voor een nieuwe visie op dienstverlening.  We hebben daarbij veel informatie opgehaald. We hebben de voorbereidingen getroffen om in 2020 een telefonisch tevredenheidsonderzoek te organiseren.
  • We hebben het proces rondom evenementenvergunningen vergemakkelijkt door het mogelijk maken van een meerjarenvergunning.
  • In 2018 en 2019 hebben we, samen met RUD, de Veiligheidsregio en ruim 20 Limburgse gemeenten voorbereidingen getroffen voor verdere digitalisering van de vergunningverlening. Het project kent een lange doorlooptijd en zal, na de implementatie van de VTH (vergunningverlening, toezicht en handhaving) applicatie Squit 20/20, naar verwachting in 2020 afgerond worden.
  • Bij de koppeling met de administratieve systemen zijn we afhankelijk van leveranciers. Dit duurt langer dan verwacht, ook omdat er nieuwe landelijke standaarden worden ontwikkeld. Wij blijven druk op dit proces uitoefenen.
  • De invoering van Mijn Overheid Berichtenbox is gerealiseerd. De werkprocessen zijn aangepast en de medewerkers zijn geïnstrueerd.
  • Medewerkers die plaats onafhankelijk werken, zijn voorzien van een mobiele telefoon, hierdoor zijn ze beter bereikbaar.
  • We werken met het Bedrijvenloket+, waarin we klaar staan om vragen te beantwoorden over ondernemen en economische ontwikkelingen in Gennep. We onderhouden nauwe contacten met ondernemers en ondernemersverenigingen.
  • Zaakgericht werken is verder doorontwikkeld door middel van de implementatie van een nieuw gebruiksvriendelijker zaaksysteem met een betere performance. Hierdoor is informatie beter toegankelijk en beveiligd.
ga terug