Jaarverslag 2019

Taakvelden

0.4 Overhead

Taakveld 0.4 Overhead

Portefeuillehouder:         Burgemeester
Beïnvloedbaarheid:         ❶❷❸

Wat wilden we bereiken?

  • Inwoners, ondernemers, verenigingen, maatschappelijke organisaties en andere relevante partijen zijn betrokken bij plannen, beleidsvorming- en uitvoering.
  • De inwoners ervaren geen obstakels om met bestuur of organisatie in contact te komen.
  • Een professionele organisatie die is ingericht om van buiten naar binnen te denken. De organisatie is dynamisch en flexibel, beweegt zich ook buiten het gemeentekantoor en is in staat tijdig te anticiperen op de ontwikkelingen in de gemeente.
  • Een meedenkende gemeente die maatwerk levert richting inwoners en ondernemers. De gemeentelijke dienstverlening sluit aan bij de wensen, behoeften en mogelijkheden van onze klanten.
  • We gaan zorgvuldig om met de privacygevoelige gegevens en informatie van de inwoners en ondernemers.

Wat zouden we er voor doen?

  • We gaan het accent in de gemeentelijke communicatie nog meer verleggen van informeren naar interactie met inwoners en anderen.
  • We zetten gemeentelijke communicatiekanalen in zoals de website en de gemeenterubriek in het lokale huis-aan-huisblad. Daarnaast benutten we mogelijkheden om meer in gesprek te komen met inwoners. Bijvoorbeeld via sociale media en door werk te maken van het idee ‘de Bus’.  
  • We organiseren (informatie)bijeenkomsten; waar mogelijk sluiten we aan bij bijeenkomsten die door anderen worden georganiseerd.
  • We voegen instagram toe aan onze online-communicatiemix en focussen daarbij op de toeristische belangen (zie ook programma 3).
  • We gaan de gemeentelijke website ‘verrijken’ met een toeristisch deel (zie ook programma 3).
  • We stellen een leidraad voor burger- en overheidsparticipatie op, waarbij we ook aandacht besteden aan het feit dat we inwoners niet willen overvragen.
  • We stimuleren dat onze medewerkers meer gebruik gaan maken van (elektrische) fietsen in het woon-werkverkeer. We gaan mede in dit kader kijken naar de aanschaf van (elektrische) bedrijfsauto´s.
  • We richten het informatie- en ICT-beheer in vanuit een stabiele omgeving, waarin informatie snel en correct is terug te vinden. Hierbij maken we zoveel mogelijk gebruik van standaarden en landelijke ontwikkelingen.
  • We gaan de P&C-cyclus en producten digitaliseren.
  • We geven uitvoering aan de Algemene Verordening Gegevensbescherming en passen waar nodig onze werkprocessen aan.

Wat hebben we gerealiseerd?

  • Onder andere door het gebruik van sociale media en het organiseren van bijeenkomsten met inwoners hebben we het accent in de gemeentelijke communicatie nog meer verlegd van informeren naar interactie met inwoners en anderen. Team communicatie adviseert medewerkers over het betrekken van inwoners. In het kader van de Omgevingsvisie hebben we diverse bijeenkomsten georganiseerd waarbij we in gesprek zijn gegaan met inwoners.
  • Sinds het najaar van 2018 zijn we actief op Instagram. Hierop publiceren we voornamelijk mooie beelden uit onze gemeente. We hebben 550 volgers en publiceren gemiddeld tweewekelijks een bericht.
  • In januari 2020 is de toeristische website www.visitgennep.nl gelanceerd. Deze website bevat o.a. een regionale evenementenkalender en een omschrijving van talloze bezienswaardigheden in de gemeente. Daarnaast presenteren lokale ondernemers zich en vertellen toeristen zelf waarom Gennep een bezoek waard is. Op www.gennep.nl plaatsen we een link naar de toeristische website.
  • We maken bewust de afweging gebruik te maken van burger- en overheidsparticipatie. Concrete voorbeelden zijn bijeenkomsten met ondernemers, verenigingen, dorps- en wijkvertegenwoordigers en inwoners en belanghebbenden bij concrete projecten of ontwikkelingen.
  • In het kader van duurzaamheid is na een pilot een vervolg gegeven aan het beschikbaar stellen van een elektrische auto en elektrische fietsen voor dienstreizen.
  • In het kader van informatiebeveiliging en privacy is het bewustzijn onder de medewerkers vergroot doordat een workshop in de vorm van een escaperoom is georganiseerd.  Hieraan heeft 90% van de medewerkers deelgenomen. Maandelijks wordt een thema onder de aandacht gebracht van de medewerkers. Voorts is een register van verwerkingen, een privacybeleid en een procesbeschrijving ten behoeve van verzoeken om inzage, wijziging en verwijdering van onze inwoners en privacy-governance-document opgesteld. Tenslotte zijn data protection impact assessments uitgevoerd op het zaaksysteem en op de verwerkingen in het sociaal domein.
  • Voor de start van de verbouwing is een groot aantal medewerkers gefaciliteerd om plaatsonafhankelijk te werken door het inzetten van mobiele apparaten.
  • De diverse P&C producten (jaarstukken, trimesterrapportages, begroting) zijn tot stand gekomen door gebruik te maken van de nieuwe applicatie Lias. Ook is de module financieel management hierin geïmplementeerd. De jaarstukken 2018 en de begroting 2020 zijn voor het eerst online beschikbaar.
  • Er is hard gewerkt aan het vergroten van de dynamiek van de organisatie om steeds beter te kunnen anticiperen op ontwikkelingen. Centraal was daarin het basisprincipe ´van buiten naar binnen’ met verantwoordelijkheden laag in de organisatie.
  • Alle leidinggevenden namen in een Management Developmenttraject deel aan individuele coaching. Daarnaast is ingezoomd en getraind op coachend leidinggeven en outputgericht sturen.

Beleidsindicatoren

Omschrijving

W 2017

W 2018

B 2019

W 2019

Bezetting in Fte per 1.000 inwoners

6,13

6,49

7,36

7,39

Apparaatskosten per inwoner

€ 549

€ 666

€ 717

€ 702

Externe inhuur (als % totale loonsom en kosten inhuur)

8,91%

11,79%

11,49%

10,71%

Overhead in % van totale lasten

11,35%

13,97%

14,74%

14,2 %

ga terug