Jaarverslag 2019

Taakvelden

8.3-3 Wonen en bouwen, omgevingsvergunning

Taakveld 8.3-3 Wonen en bouwen, omgevingsvergunning

Portefeuillehouder:          R. Peperzak
Beïnvloedbaarheid:         ❷❸

Wat wilden we bereiken?

  • Vereenvoudigen van het vergunningverleningsproces.
  • Stimuleren van duurzame (woning)bouw en gasvrijmaken van bestaande woningen.

Wat zouden we er voor doen?

  • We gaan aan de slag met een dereguleringsonderzoek naar realisatie van een balievergunning activiteit bouwen (klaar terwijl u wacht).
  • We gaan onderzoeken of het mogelijk is de legesverordening zodanig aan te passen dat groene initiatieven niet worden afgeremd door hoge legeskosten.
  • We gaan inwoners verleiden hun (bestaande) woningen gasvrij te maken door het beschikbaar stellen van informatie over onder andere subsidiemogelijkheden.
  • We onderzoeken of op het gebied van Vergunningen, Handhaving en Toezicht de samenwerking met Venray, Mook en Middelaar, Horst aan de Maas en Gennep geïntensiveerd en geformaliseerd kan worden.

Wat hebben we gerealiseerd?

  • Uit onderzoek naar realisatie van een balievergunning activiteit bouwen (klaar terwijl u wacht) is gebleken dat deze  nauw is verweven met de gevolgen van de implementatie van de Omgevingswet. Het onderzoek zal worden voortgezet nadat de pilot rondom het Omgevingsplan is afgerond (eind 2021).
  • Het aantal groene initiatieven is groeiende. Vanuit het Fonds Kwaliteitsverbetering Buitengebied zijn afgelopen jaar een tiental projecten, voornamelijk bij particulieren, gerealiseerd. Deze zijn niet afgeremd door legeskosten. De gemeente wil subsidiemogelijkheden vanuit rijk en provincie benutten om het aantal groene initiatieven verder te laten toenemen. Als blijkt dat voor nieuwe groene initiatieven een aanlegvergunning of bestemmingswijziging nodig is, worden de mogelijkheden onderzocht om dit in te passen en financiële barrières voor initiatiefnemers zoveel mogelijk weg te nemen.
  • De website is voorzien van informatie en doorverwijzingen die burgers helpt bij het verduurzamen van woningen, hierbij zijn ook leen- en subsidiemogelijkheden opgenomen. Verder is in november het Gemeentelijk Energieloket Gennep opgericht. Dit betekent dat inwoners wekelijks bij dit loket terecht kunnen met vragen over (onder meer) energiebesparing en opwekken van duurzame energie (zie ook 8.1).
  • In de stuurgroep NNL is gestart met de voorbereidingen voor een nieuwe Gemeenschappelijke Regeling. Er is gekozen voor een duaal spoor waarbij enerzijds de oude regeling tussen Horst aan de Maas en Venray wordt ontmanteld en anderzijds al gelijktijdig een nieuwe Gemeenschappelijke Regeling voor de vier gemeenten wordt ontwikkeld. Hiervoor heeft afstemming met de bestuurders van de deelnemende partijen plaatsgevonden. Daardoor is de planning om deze ultimo 2019 gereed te hebben niet haalbaar gebleken. In 2020 zal dit onderwerp verder worden uitgewerkt.

Beleidsindicatoren

Omschrijving

W 2017

W 2018

W 2019

Gemiddelde WOZ-waarde  (x 1.000 €)

215

221

233

Nieuw gebouwde woningen (per 1.000 woningen)

nnb

nnb

nnb

Demografische druk 1)

75,8%

77,2%

78,0%

Gemeentelijke woonlasten eenpersoonshuishoudens in €

618

639

632

Gemeentelijke woonlasten meerpersoonshuishoudens in €

700

696

683

1) De verhouding tussen de productieve leeftijdsgroep (20-64) en de niet-productieve leef- tijdsgroepen (0-19) en 65+

ga terug