Jaarverslag 2019

Taakvelden

1.2 Openbare orde en veiligheid

Taakveld 1.2 Openbare orde en veiligheid

Portefeuillehouder:          Burgemeester
Beïnvloedbaarheid:         ❷❸

Wat wilden we bereiken?

  • Een veilige gemeente, op basis van het Integraal Veiligheidsbeleid Gemeente Gennep (2018).
  • Adequate directe aanpak (preventie, repressie en handhaving) van openbare orde problemen, overlast en leefbaarheidsproblemen en (georganiseerde) criminaliteit.
  • Intensieve samenwerking in de keten Sociale Veiligheid om complexe problemen effectief op te pakken en tot een structurele oplossing te komen.
  • In Gennep zijn en komen geen coffeeshops en/of waterpijpcafés.

Wat zouden we er voor doen?

  • We pakken (georganiseerde drugs)criminaliteit aan met onder andere:

- Een pilot (2018-2019) gericht op het invoeren van het Keurmerk Veilig Buitengebied in Heijen;
- De integrale aanpak met woningbouwcorporaties, politie en andere ketenpartners van openbare orde, (drugs)criminaliteit- en leefbaarheidsproblematiek in daartoe aangewezen wijk(en) in de gemeente Gennep;
- Een verdere lokale uitvoering van de regionale preventiecampagne drugshandel en hennepteelt (“wat zet je op het spel”);
- Verdere investering in de preventieaanpak voor drugsgebruik onder jongeren door aan te sluiten bij samenwerkingsverbanden en campagnes als NIX18. We gaan voor stringentere richtlijnen en handhaving op (hard)drugs als onderdeel van evenementen en Halt-voorlichting op scholen.

  • We pakken jeugdcriminaliteit en overlast projectmatig aan. Samen met de politie en andere ketenpartners bundelen we informatie om meer zicht te krijgen op de problematiek en de onderliggende oorzaken, om op basis van een gedegen analyse een effectieve integrale aanpak op te stellen.
  • We gaan aan de slag met de aanpak van woonoverlast en werken de inzet van buurtbemiddeling en mediation verder uit om incidentele overlastsituaties effectiever en in een vroeg stadium aan te pakken.
  • We maken beleid voor huisvesting van arbeidsmigranten (zie programma 8).
  • We stellen een plan van aanpak op om de effecten van illegale huisvesting  op de openbare orde en veiligheid in de omgeving structureel aan te pakken en op te treden tegen de woonsituaties die hiermee in strijd zijn (bijvoorbeeld illegale opsplitsing naar kamerverhuur en illegale bewoning op recreatieterreinen).
  • We geven samen met politie en het Openbaar Ministerie uitvoering aan de volgende projecten:

- lokale implementatie Digitaal Opsporingsregister;
- verbeteren integrale sturing en verantwoording op basis van cijfers.

  • We maken ons sterk voor extra politiecapaciteit en de komst van een extra wijkagent.
  • We versterken de handhavingscapaciteit door het aanstellen van een extra Buitengewoon Opsporingsambtenaar (BOA).
  • We intensiveren op het gebied van handhaving de samenwerking in Noord-Limburg en de samenwerking met politie om openbare-orde-problemen, overlast, leefbaarheidsproblemen en (georganiseerde) criminaliteit beter aan te kunnen pakken.
  • We gaan verder met de ontwikkeling van de lokale keten met het Regionaal Informatie en Expertise Centrum (RIEC, gericht op criminaliteit en ondermijning) waarbinnen we op casusniveau meer inzet en aandacht organiseren op georganiseerde (drugs)criminaliteit, jeugdoverlast en -criminaliteit, illegale huisvesting, zorgfraude, ondermijning en Outlaw Motorcycle Gangs.
  • We verbaliseren bij (excessieve) overtredingen van de Algemene Plaatselijke Verordening en andere lokale regelingen. Specifieke aandacht gaat uit naar camperplaatsen, hondenbeleid en parkeerbeleid.
  • We houden bij evenementen toezicht op de naleving van de Drank- en horecawet.
  • We geven integraal uitvoering aan de Landelijke Aanpak Adreskwaliteit ter bestrijding van adresfraude en identiteitsfraude.
  • We investeren in de doorontwikkeling van de lokale keten met het Zorg- en Veiligheidshuis, gericht op:

- volwassenen (18+) en gezinnen;
- jeugd (18-) en jongvolwassenen en personen t/m 23 jaar met LVB-problematiek (licht verstandelijke beperking).

  • Daarmee zetten we in op het goed uitvoeren van casusregie om zo de multi-complexe vraagstukken die zowel een zorg- als een veiligheidscomponent kennen, samen met onze partners integraal op te kunnen pakken (zie ook programma 6).
  • We monitoren landelijke en regionale ontwikkelingen op het gebied van legalisering wietteelt en de effecten daarvan op gemeente Gennep.
  • We zorgen er voor dat de vestiging van coffeeshops en waterpijpcafés/shisha-lounges niet mogelijk is of wordt.
  • We investeren in een extra ambtenaar openbare orde en veiligheid (AOV)om alle activiteiten in dit taakveld daadwerkelijk op te kunnen pakken.

Wat hebben we gerealiseerd?

  • We hebben het Keurmerk Veilig Buitengebied Heijen gerealiseerd.
  • We hebben samen met Mooiland, politie en Wijkraad Gennep-Zuid en andere ketenpartners het ideeënhuis in Gennep-Zuid gerealiseerd.
  • We hebben ervoor gezorgd dat Halt onze prioriteiten op gebied van drugsgebruik meeneemt in haar voorlichtingsprogramma.  Daarnaast hebben we twee voorlichtingssessies georganiseerd voor jongeren op gebied van verslavingspreventie en over de risico’s van drugs en alcohol.
  • We hebben de preventiecampagne over de risico's van drugshandel en hennepteelt ´Wat zet je op het spel!´ verbonden aan de ´Doe je mee dag´. Beide initiatieven richten zich onder meer op de doelgroep met een laag besteedbaar inkomen.
  • We hebben de jeugdcriminaliteit en overlast, samen met politie en de verschillende domeinen, geanalyseerd. Informatie en signalen van alle betrokken partijen zijn bij elkaar gebracht in regulier overleg. Dit heeft geleid tot een integraal plan van aanpak jeugdoverlast en –criminaliteit, en interventies zijn in gang gezet.
  • We voeren jeugdcontroles uit in de avonden en weekenden, om zowel preventief als repressief impact te hebben op jeugdoverlast. Relevante informatie uit deze jeugdcontroles wordt gedeeld in het netwerk om gezamenlijk en integraal proactief op te kunnen acteren.
  • We hebben complexe casussen met een woonoverlast-component opgepakt. De opgedane ervaringen nemen we mee in de verder te ontwikkelen aanpak van woonoverlast.
  • We hebben de afgelopen periode een medewerker opgeleid tot zelfstandig mediator. Deze medewerker wordt toegevoegd aan een regionale poule die kan worden ingezet bij overlastsituaties.
  • We hebben diverse gesprekken gevoerd over de onevenredige verdeelsystematiek van de politie. Dit heeft als resultaat opgeleverd dat op provinciaal niveau nog in 2019 een onderzoek gestart is naar de verdeling van politiecapaciteit binnen de Politie Eenheid Limburg. Daarnaast heeft onze lobby bijgedragen aan extra capaciteit voor het basisteam Venray-Gennep met als resultaat extra uren voor onze wijkagenten.
  • We hebben een 3e buitengewone opsporingsambtenaar (BOA) aangesteld.
  • We hebben onze bijdrage geleverd aan  het "Bevoegdheidsconvenant handhaving in de natuur". Op basis van dit convenant is het mogelijk dat de BOA’s van de deelnemende partners op elkaars grondgebied c.q. werkgebied van hun bevoegdheden gebruik kunnen maken. Met het convenant wordt het voor de boswachters, jachtopzieners, medewerkers van gemeenten of handhavers op het water gemakkelijker om op te treden tegen misstanden en vormen (gemeente)grenzen geen belemmering meer.
  • We zijn gestart met het in beeld brengen van lokale casuïstiek middels een lokale ondermijningstafel.
  • We hebben regionaal de keten versterkt middels intergemeentelijke samenwerking (Gemeente Gennep, Venray, Mook en Middelaar en Bergen) met de organisatie van een regionale ondermijningstafel. De Politie, Belastingdienst, Openbaar Ministerie en het RIEC zijn de andere deelnemers in dit overleg. Interventies zijn in gang gezet.
  • We hebben samen met het RIEC een tweetal vertrouwelijke sessies georganiseerd met als thema ondermijnende criminaliteit met als doelstelling beeldvormen en informatiedeling aangaande ondermijnende criminaliteit in de gemeente Gennep.
  • We hebben door het aantrekken van een 3e BOA meer capaciteit beschikbaar voor handhaving. Deze capaciteit is niet het hele jaar beschikbaar geweest. Resultaat hiervan is een lichte stijging van het aantal uitgeschreven verbalen.

2018

2019

APV

8

50

Milieu

10

11

Parkeren

49

56

Totaal

167

174

 

  • We sturen actief op het opnemen van preventiegerichte voorwaarden in evenementenvergunningen. Hiermee kunnen we bijvoorbeeld de verkoop en het gebruik van lachgas bij evenementen verbieden.
  • We houden bij evenementen toezicht op de naleving van de Drank- en horecawet.
  • In 2019 zijn 44 dossiers gevormd op grond van de landelijke aanpak adreskwaliteit. Bij ongeveer 55% van de gevallen is er een vermoeden van fraude aanwezig.
  • Het afgelopen jaar hebben we geen gebruik kunnen maken van het Zorg- en Veiligheidshuis. We hebben hier regionaal continu aandacht voor gevraagd. Dit heeft ertoe geleid dat inmiddels een kwartiermaker voor het nieuw inrichten van het Zorg-en Veiligheidshuis is aangesteld. We hebben als gevolg hiervan zelf de integrale aanpak van complexe casuïstiek opgepakt binnen de bestaande middelen.
  • We hebben de nieuwe taken uit de Wet verplichte GGZ voor Gennep geïmplementeerd en hebben daarvoor op regionaal niveau afspraken gemaakt met onze ketenpartners.
  • We hebben beleid om de vestiging van coffeeshops en waterpijpcafés/shisha-lounges te voorkomen.
  • We hebben een extra ambtenaar openbare orde en veiligheid (AOV) aangesteld.

Beleidsindicatoren

Omschrijving

W 2017

W 2018

W 2019

Verwijzingen Halt; daadwerkelijke aantallen

(en per 10.000 jongeren)

20
(170)

16
(132)

17
(140)

Jongeren met jeugdreclassering (in % van alle jongeren van 12 t/m 22 jaar)

0,5 %

0,5 %

nnb

Winkeldiefstallen (per 1.000 inwoners)

0,9

0,6

nnb

Geweldsmisdrijven (per 1.000 inwoners)

3,2

2,3

4,5

Diefstallen uit woning (per 1.000 inwoners)

2,3

2,1

nnb

ga terug